مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:23193 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:29

روش ترك عادت (ناخن جويدن) چيست؟
عادت ناخن جويدن يك رفتار وسواسي آزار دهنده است كه بصورت جبري و بدون اختيار زندگي انسان را تحت تأثير قرار مي دهد و گاه آن را از روند عادي خود خارج مي سازد و لذا درمان آن و اجتناب از اين عادت يك ضرورت بي ترديد است و بايد از آن دوري جست و چه بسا موجب هتك حيثيت اجتماعي نيز مي شود چرا كه اين رفتار برازنده يك فرد با شخصيت و تحصيل كرده نيست هر چند كه شايد براي بچه ها رفتاري عادي تلقي گردد ولي بي ترديد هر روز اين اعمال از افراد تحصيل كرده و بزرگسال زشت و موجب افت موقعيت اجتماعي مي شود پس در ضرورت ترك آن ترديدي وجود ندارد و بايد به مقتضي زندگي عاقلانه خود هر چه زودتر و كاملتر آن را ترك كنيد. دانشجوي محترم در كنار توجه عميق به مطالب فوق و تعميق بخشيدن به آن به راهكارهاي عملي زير نيز عمل كنيد: 1- سعي كنيد با خود كنترلي ميزان زمان و دفعات ارتكاب به اين عادت را تدريجاً روز به روز كاهش دهيد و با يادداشت نمودن آن كاهش تدريجي آن را دنبال كنيد. 2- با عمل به دستورالعمل (1) زمانها و موقعيت هايي كه اين حالت بروز مي كند را شناسايي كرده و در آن موقعيتها خود را به اعمال و افكار ديگر مانند مطالعه و كارهاي ظريف ديگر مشغول سازيد. 3- با توجه به دستوالعمل(1) عواملي كه موجب بروز اين عادت مي شود را شناسايي كرده و آنها را كاهش دهيد و از صحنه زندگي حذف كنيد مثلاً اگر بهنگام شنيدن اخبار اين عادت بروز مي كند در اين موقع به كارهاي دستي مانند خطاطي بازي با قلم و تمرين خط و گفتن ذكر و شمردن آن بوسيله تسبيح و... مشغول شده و مدت زمان گوش دادن به اخبار را كاهش دهيد تا زماني كه اين عادت فراموش شود. 4- اگر از به كارگيري دستورالعمل هاي فوق ناتوان و يا آن را كم تأثير مي دانيد از دست كش و يا كيسه استفاده كنيد به محض بروز دست خود را در كيسه يا دست كش قرار دهيد. 5- شخصي را مواظب اعمال خود بگماريد تا هرگاه مشاهده كرد كه شما به اين عادت مشغول شديد دست شما را بگيرد و يا با يك روش آزار دهنده مانند زدن سوزن به دست شما رفتار شما را كنترل كند كافي است چندين روز اين عمل را انجام دهيد تا اين عادت فراموش گردد. 6- به صورت مرتب ورزش كنيد بخصوص به هنگام صبحگاه. 7- هر روز چندين بار نفس عميق كشيده و اكسيژن خون خود را افزايش دهيد. 8- قرآن زياد بخوانيد و بصورت مرتب و منظم چند وعده در روز قرآن بخوانيد. 9- ذكر لاحول ولا قوه الا بالله را زياد بگوييد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.